Lasten ja nuorten taitovalmentaja
on sivistyksen tai sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, joka työskentelee lasten, nuorten ja perheiden parissa. Hän hallitsee toimintakyvyn arvioinnin ICF-viitekehyksessä ja näkee lapsen tai nuoren tilanteen kokonaisvaltaisesti.
Taitovalmentaja valmentaa lapsia ja nuoria oppimaan uusia taitoja yhteistyössä huoltajien ja muiden aikuisten kanssa.
Taitovalmennuksen koulutus
Taitovalmennuksen koulutus perustuu ICF-osaamiseen ja 5 askeleen toimintamalliin. Verkkokurssi tarjoaa oppimateriaalit ja työkalut. Menetelmän soveltaminen tapahtuu työn ja kodin arjessa.
Näin opiskelet taitovalmentajaksi
ICF on kansainvälinen toimintakyvyn luokitus
ICF-viitekehys on Maailman terveysjärjestön (WHO) kehittämä kansainvälinen toimintakyvyn luokitus. Sen avulla luodaan kokonaisvaltainen kuva lapsen/nuoren toimintakyvystä. Toimintakyky kertoo, miten lapsi/nuori toimii ja selviää arjessa.
ICF on työväline, jolla luodaan yhteinen ymmärrys, miten lasta ja nuorta voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla. ICF:n avulla ammattilaiset voivat yhdessä
- koota tietoa lapsen toimintakyvystä
- määritellä tuen tavoitteita
- seurata tuen vaikuttavuutta
Opiskelemalla taitovalmentajaksi sivistyksen ja soten ammattilainen ottaa ICF-viitekehyksen haltuun helpolla tavalla käytännön työn kautta.
Ratkaisukeskeisyys vahvistaa taitovalmennusta
Psykiatriatrian erikoislääkäri Ben Furman, Muksuoppi-menetelmän kehittäjä
TOIVO-kortit täydentävät taitovalmennuksen työkalupakkia
Sari Haapakangas, KT, Erityiskasvatuksen asiantuntija, Vanhempainliitto
Kouluttautumalla Oppimaa®Taitovalmentajaksi…
Osaat kohdentaa tukitoimet oikein toimintakykytiedon avulla.
Toimintakykytieto kertoo, miten lapsi tai nuori pärjää arjessa. Opit toteuttamaan toimintakyvyn arvioinnin ICF-lomakkeilla helpolla tavalla. Osaat valita oikeat tuen kohteet ja niihin sopivat harjoitukset ICF-koodien mukaan.
Säästät aikaa hyödyntämällä rakenteista kirjaamista.
ICF-viitekehys tuo strukturoidun mallin toiminnalle ja kirjaamiselle. Voit poimia ICF-lomakkeista nopeasti tietoja asiakirjoihin. Samalla rakennat taitovalmennuksen suunnitelmaa. Koodeja ei tarvitse pelätä. Niitä oppii hyödyntämään.
Ehkäiset lapsen tai nuoren putoamista pois palveluista.
Valmennat lasta tai nuorta täsmäharjoituksilla arjessa. Seuraat kokonaisvaltaisesti lapsen ja nuoren taitojen oppimista ja toimintakykyä. Huomaat huolen merkit nopeasti. Säännöllisellä arvioinnilla voit osoittaa, että työsi on vaikuttavaa.
Olet tehokas monitoimijaisessa yhteistyössä.
Kun kaikki arvioivat lasta tai nuorta saman mallin mukaan, löydätte nopeasti ne lapset, jotka tarvitsevat tutkimuksia ja muita palveluja. ICF-lomake on “neurokirjon seula”. Samalla rakennat kuntien ja hyvinvointialueen HYTE-yhteistyötä.
Toimit lainsäädännön mukaan.
Lainsäädäntö edellyttää toimintakyvyn arviointia palveluiden ja etuuksien saamiseksi. Kela toteaa, että vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen yhteydessä toimintakyky huomioidaan ICF:n mukaan. Toimintakykytieto vahvistaa monia lakisääteisiä tehtäviä sisote-palveluissa.
Autat perheitä saamaan apua.
Kokemusasiantuntijat kertovat, että ICF:stä on ollut hyötyä sekä lapselle että vanhemmille. On hyvä, että saadaan useita näkökulmia. ICF tuo ryhtiä palaverien keskusteluun. Kaikki puhuvat samaa kieltä. Voit jatkaa valmennusta myös diagnoosin jälkeen. Matalan kynnyksen palveluilla voidaan saada paljon aikaan.
Hyötyjä ja säästöjä hyvinvointialueille ja kunnille
Toimintakykytiedon käyttö vahvistaa varhaiskasvatuksen ja koulun tukitoimia sekä edistää yhteistyötä neuvolan ja opiskeluhuollon kanssa. Lääkäreiden ja terveydenhoitajien työaikaa säästyy, kun toimintakykytieto kulkee sivistyksen ja soten välillä. Hyöty vahvistuu, kun myös kuraattorit ja psykologit ottavat ICF-luokituksen käyttöön.
Kun mahdollisimman monet perhetyön ja lastensuojelun ammattilaiset ottavat yhteiset työkalut käyttöön, kaikki puhuvat samaa kieltä. ICF-kieli tehostaa monitoimijaista yhteistyötä. Se tuo selkeän rakenteen palavereihin. Tukitoimet osataan kohdentaa oikein. Niiden vaikuttavuutta arvioidaan standardoidun mallin mukaan.
Kokonaisvaltainen toimintakykytieto ICF-viitekehyksessä antaa nopeasti tilannekuvan mahdollisen diagnoosin tai kuntoutustarpeen arviointiin.
Organisaatiot saavat dataa tiedolla johtamiseen ja kustannukset pienenevät.
Lasten ja nuorten taitovalmentaja 10 op
Opiskelu ja työkalut yhden linkin takana
Tämä verkkokurssi tarjoaa sinulle taitovalmennuksen helppokäyttöiset työkalut. Täältä löydät toimintamallin ohjeet, valmiit lomakkeet, täsmäharjoitukset, viestimisen työkalut ja keskustelufoorumin vertaistiedon jakamiseen.
Saat käyttöösi tekoälyyn perustuvan Oppimaa®Hakukoneen, joka antaa nopeasti vastaukset menetelmään liittyviin kysymyksiin. Kouluttaja tukee sinua sinua opinnoissasi alusta loppuun asti.
Taitovalmentajan koulutukseen osallistumisen edellytyksenä on, että työskentelet lasten, nuorten ja perheiden parissa ja sinulla on mahdollisuus toteuttaa taitovalmennusta oman työsi arjessa.
Suorittamalla tällä kurssilla 10 opintopistettä 12 kuukauden kuluessa kouluttaudut taitovalmentajaksi ja sinulla on oikeus käyttää Oppimaa®Taitovalmentaja -nimikettä.
Oppimaa®Taitovalmennuksen koulutus
Oppimaa®Taitovalmennuksen koulutus perustuu 5 askeleen toimintamalliin. Sen ydin on toimintakyvyn kokonaisvaltainen arviointi ICF-viitekehyksessä sekä arvioinnin pohjalta toteutettava valmennus.
Osallistumisen edellytys on, että opiskelija työskentelee lasten ja perheiden parissa.
Taitovalmennuksen 5 askeleen toimintamalli
1. Lapsen tai nuoren toimintakyvyn itsearviointi
2. Ammattilaisen toteuttama toimintakyvyn ICF-arviointi
3. Taitovalmennuksen suunnitelman laatiminen toimintakykytiedon mukaan
4. Lapsen tai nuoren valmentaminen arjessa
5. Valmennuksen vaikuttavuuden arvioiminen
Kouluttajat
- Helena Lehtimäki, FM, koulutuksen suunnittelija
- Anita Puustjärvi, lastenpsykiatri
- Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri
- Sari Haapakangas, KT, Erityiskasvatuksen asiantuntija
- kymmeniä muita asiantuntijoita ja kokemusasintuntijoita
Koulutuksen toteutus ja oppimateriaalit
Koulutus tapahtuu itsenäisenä opiskeluna verkossa. Menetelmän soveltaminen toteutetaan oman työn arjessa valmentamalla vähintään kolmea lasta tai nuorta. Koulutuksen kesto on 12 kuukautta.
Verkkokurssi
- Lasten ja nuorten taitovalmentaja 10 op
- Taitovalmennuksen viiden askeleen toimintamallin haltuunotto
- Taitovalmennuksen työkalut
- huoltajien suostumuslomake
- valmiit ICF-lomakkeet ja apukysymykset
- tietopaketit haasteiden taustatekijöistä
- harjoitukset ICF-koodien mukaan
Muu oppimateriaali
- Nepsy-perusteet 2 op
- Oppimaa®Hakukone – tekoälyyn perustuva apuri tiedon hankintaan
- Viestitiyökalu
- Keskustelufoorumi
- Kouluttajan tuki
- Ajankohtaiset päivitykset
Koulutus soveltuu
Lasten parissa työskenteleville
- varhaiskasvatuksen opettajille, erityisopettajille ja lastenhoitajille
- neuvolan terveydenhoitajille sekä muille neuvolan ja perhepalveluiden ammattilaisille
Kouluikäisten parissa työskenteleville
- perusopetuksen opettajille, erityisopettajille, koulunkäynninohjaajille ja kouluvalmentajille
- koulukuraattoreille, psykologeille ja kouluterveydenhoitajille
- sosiaaliohjaajille, perhetyöntekijöille
- terapeuteille
- nepsy-valmentajille
- kaikille lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville
Opiskelumuodot
Itsenäinen opiskelu
- opiskelet itsenäisesti Lasten ja nuorten taitovalmentajaksi 10 op
Tiimiopiskelu
- yksi tiimi opiskelee itsenäisesti
- esihenkilön johdolla
- koko tiimi ottaa toimintamallin käyttöön
HYTE-tiimien opiskelu
- kunnan ja hyvinvointialueen tiimit opiskelevat yhdessä samaan aikaan, esim.
- päiväkodin tiimi + neuvolan tiimi
- koulun tiimi + opiskeluhuollon tiimi
- toimintamallin juurruttaminen pysyväksi käytännöksi sisote-palveluissa
- tavoitteena hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen HYTE-yhteistyöllä
Koulutuksen jälkeen
Opiskelija osaa
- hyödyntää ICF-pohjaisia työkaluja lapsen tai nuoren toimintakyvyn itsearvioinnissa.
- käyttää ICF-lomakkeita toimintakyvyn arvioinnissa
- valmentaa lasta tai nuorta oppimaan uusia taitoja toimintakykytiedon pohjalta
- ohjata muita aikuisia toimimaan samalla tavalla.
- osoittaa, että hänen työnsä on vaikuttavaa toteuttamalla ICF-arviointeja
- soveltaa toimintakykytietoa sekä sivistys- että sote-palveluissa
Tiimi osaa
- hyödyntää toimintakykytietoa sekä asiakkaan että organisaation tarpeiden mukaan
- tuottaa dataa tiedolla johtamiseen
- juurruttaa uuden menetelmän tiimin toimintaan
HYTE-tiimit osaavat
- toteuttaa vaikuttavaa HYTE-yhteistyötä hyödyntämällä toimintakykytietoa yhdessä
- vahvistaa yhdessä toimintakykytiedon jakamista eri toimijoiden välillä
- juurruttaa uuden menetelmän sisote-organisaatioiden toimintaan
- hyödyntää toimintakykytietoa neurokirjon seulana
- kehittää paikallista neurokirjon varhaisen tuen toimintamallia
Taitovalmennuksesta sanottua
Selkeä malli suunnitteluun ja toteutukseen.
Jämptiä opastusta omaan työhön.
Oppimaan nepsy-kurssit saavat opiskelijoilta runsaasti kiitosta.
Lähes 90 % Oppimaan opiskelijoista antaa kursseillemme arvion 9 tai 10.
Kurssi oli aivan loistava, mukaansatempaava, keskustelua herättävä, motivoiva, innostava ja kehittävä. Videot oli helppoja kuunnella ja luettua tekstiä antoisampia. Aion jatkaa tällä tiellä ja kehittää itseäni lisää. Kiitos tästä koulutuksesta! (luokanopettaja)
Kurssi oli äärimmäisen nerokkaasti toteutettu. Lyhyet ja erittäin täsmälliset videoklipit maksimoivat mielenkiinnon ja vireystilan pysymisen korkealla koko ajan. Pidin tästä toteutustavasta tosi paljon. Annan kurssin arvosanaksi 10. Mielenkiinto pysyi koko ajan ja asia ikäänkuin koppasi mukaansa ja tuli halu kuulla lisää, joka tietenkin lisäsi opiskelumotivaatiota. Ja, kuinka täsmällistä tietoa sain omaan työhöni varhaiskasvatukseen. (varhaiskasvatuksen opettaja)
Lisätiedot
Helena Lehtimäki
helena.lehtimaki at oppimaa.fi