HYTE-opiskelu

Menetelmän jalkauttaminen HYTE-tiimien yhteisopiskelulla

HYTE-tiimien yhteisen opiskelun tarkoituksena on juurruttaa toimintakykytiedon hyödyntäminen pysyväksi käytännöksi sisote-palveluissa. Sen keskeinen tavoite on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä neurokirjon lasten ja nuorten syrjäytymisuhan vähentäminen.

  • HYTE-tiimejä ovat esimerkiksi
    • varhaiskasvatuksen tiimi + neuvolan tiimi
    • koulun tiimi + opiskeluhuollon tiimi
    • lastensuojelun ja koulun tiimi
  • HYTE-tiimien opiskelu tapahtuu samanaikaisesti esihenkilöiden johdolla
  • jokaisen tiimin jokainen jäsen suorittaa taitovalmennuksen 10 op:n tutkinnon
  • tiimit sopivat aikataulut ja etenemisen rytmin yhdessä
  • tiimit toteuttavat 5 askeleen toimintamallia omassa työyhteisössään

HYTE-TIIMIT

HYTE-tiimeissä tulisi olla vähintään 2-3 jäsentä. 

  • Varhaiskasvatuksen tiimin minimi 4 osallistujaa
    • esim. veo, vo, lastenhoitaja + esihenkilö 
  • Neuvolan tiimin minimi 3 osallistujaa
    • esim. terveydenhoitaja, psykologi + esihenkilö 
  • Koulun tiimin minimi 4 osallistujaa
    • esim. kaksi opettajaa, koulunkäynninohjaaja + esihenkilö
  • Opiskeluhuollon tiimin minimi 3 osallistujaa
    • esim. kuraattori, psykologi + esihenkilö

Koulutuksen jälkeen opiskelija

  • hallitsee ICF-viitekehyksen perusteet
  • osaa hyödyntää ICF-pohjaisia työkaluja lapsen tai nuoren itsearvioinnissa
  • osaa käyttää ICF-lomakkeita toimintakyvyn arvioinnissa
  • osaa valmentaa lasta tai nuorta oppimaan uusia taitoja toimintakykytiedon pohjalta
  • osaa ohjata muita aikuisia lapsen tai nuoren ympärillä valmentamaan yhdessä sovitulla tavalla
  • toteuttamalla säännöllisesti ICF-arviointeja opiskelija pystyy osoittamaan, että työsi on vaikuttavaa
  • tietää, miten toimintakykytietoa voidaan hyödyntää sekä sivistys- että sote-palveluissa
  • opiskelijalla on oikeus käyttää Oppimaa® – Lasten ja nuorten taitovalmentaja -nimikettä

Toimintamalli ja datan hyödyntäminen

  • päätteeksi yhteiset (etä)palaverit, joissa keskustellaan sisällöistä sekä tiedonkulun ja datan keräämisen ratkaisuista
    • Miten tulemme toteuttamaan toimintakyvyn arviointia kussakin tiimissä?
    • Miten varmistetaan, että toimintakyvyn arviointi toteutetaan säännöllisesti?
    • Miten ja mihin toimintakykytieto kirjataan?
    • Miten tieto välitetään huoltajille ja organisaation johdolle?
    • Miten varmistamme, että toimintamallin käyttö jatkuu, vaikka henkilöstö voi vaihtua?
  • kokemusten jälkeen arviointi toimintamallin hyödyistä ja juurruttamisesta työyhteisöjen arkeen
  • lopuksi HYTE-tiimit dokumentoivat yhdessä sovitun yhteistyön mallin periaatteet
  • kaiken tavoitteena hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen HYTE-yhteistyöllä

Koulutuksen jälkeen HYTE-tiimit osaavat

  • hyödyntää toimintakykytietoa sekä asiakkaan että organisaation tarpeiden mukaan
  • tuottaa dataa tiedolla johtamiseen
  • juurruttaa uuden menetelmän tiimin ja organisaation toimintaan
  • toteuttaa vaikuttavaa HYTE-yhteistyötä
  • hyödyntää toimintakykytietoa neurokirjon seulana
  • kehittää paikallista neurokirjon varhaisen tuen toimintamallia

Taitovalmennuksen HYTE-pilotit

Oppimaan tavoitteena on pilotoida taitovalmennuksen konseptia mahdollisimman monessa kunnassa ja hyvinvointialueella. Pilotointien jälkeen Oppimaa hakee Oppimaa®Taitovalmennuksen HYTE-toimintamallin arviointia THL:ltä. Tutustu tarkemmin Oppimaa®Taitovalmennuksen HYTE-toimintamallin kuvaukseen täällä.

  • Pilotin keskeinen tavoite on testata Oppimaa®Taitovalmennuksen HYTE-toimintamallia.
  • Oppimaa toteuttaa pilotista kuntakohtaisen ja hyvinvointialuekohtaisen kyselytutkimuksen pilotin päätteeksi.
  • Osallistujat saavat raportin pilotin tuloksista.
  • Muutaman kuukauden pilotti kertoo, vahvistaako toimintakykytieto tukipalveluja ja tuoko se kustannussäästöjä.

Yksi kommentti

Vastaa

Vieritä ylös