Menetelmän jalkauttaminen HYTE-tiimien yhteisopiskelulla
HYTE-tiimien yhteisen opiskelun tarkoituksena on juurruttaa toimintakykytiedon hyödyntäminen pysyväksi käytännöksi sisote-palveluissa. Sen keskeinen tavoite on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä neurokirjon lasten ja nuorten syrjäytymisuhan vähentäminen.
- HYTE-tiimejä ovat esimerkiksi
- varhaiskasvatuksen tiimi + neuvolan tiimi
- koulun tiimi + opiskeluhuollon tiimi
- lastensuojelun ja koulun tiimi
- HYTE-tiimien opiskelu tapahtuu samanaikaisesti esihenkilöiden johdolla
- jokaisen tiimin jokainen jäsen suorittaa taitovalmennuksen 10 op:n tutkinnon
- tiimit sopivat aikataulut ja etenemisen rytmin yhdessä
- tiimit toteuttavat 5 askeleen toimintamallia omassa työyhteisössään
HYTE-TIIMIT
HYTE-tiimeissä tulisi olla vähintään 2-3 jäsentä.
- Varhaiskasvatuksen tiimin minimi 4 osallistujaa
- esim. veo, vo, lastenhoitaja + esihenkilö
- Neuvolan tiimin minimi 3 osallistujaa
- esim. terveydenhoitaja, psykologi + esihenkilö
- Koulun tiimin minimi 4 osallistujaa
- esim. kaksi opettajaa, koulunkäynninohjaaja + esihenkilö
- Opiskeluhuollon tiimin minimi 3 osallistujaa
- esim. kuraattori, psykologi + esihenkilö
Koulutuksen jälkeen opiskelija
- hallitsee ICF-viitekehyksen perusteet
- osaa hyödyntää ICF-pohjaisia työkaluja lapsen tai nuoren itsearvioinnissa
- osaa käyttää ICF-lomakkeita toimintakyvyn arvioinnissa
- osaa valmentaa lasta tai nuorta oppimaan uusia taitoja toimintakykytiedon pohjalta
- osaa ohjata muita aikuisia lapsen tai nuoren ympärillä valmentamaan yhdessä sovitulla tavalla
- toteuttamalla säännöllisesti ICF-arviointeja opiskelija pystyy osoittamaan, että työsi on vaikuttavaa
- tietää, miten toimintakykytietoa voidaan hyödyntää sekä sivistys- että sote-palveluissa
- opiskelijalla on oikeus käyttää Oppimaa® – Lasten ja nuorten taitovalmentaja -nimikettä
Toimintamalli ja datan hyödyntäminen
- päätteeksi yhteiset (etä)palaverit, joissa keskustellaan sisällöistä sekä tiedonkulun ja datan keräämisen ratkaisuista
- Miten tulemme toteuttamaan toimintakyvyn arviointia kussakin tiimissä?
- Miten varmistetaan, että toimintakyvyn arviointi toteutetaan säännöllisesti?
- Miten ja mihin toimintakykytieto kirjataan?
- Miten tieto välitetään huoltajille ja organisaation johdolle?
- Miten varmistamme, että toimintamallin käyttö jatkuu, vaikka henkilöstö voi vaihtua?
- kokemusten jälkeen arviointi toimintamallin hyödyistä ja juurruttamisesta työyhteisöjen arkeen
- lopuksi HYTE-tiimit dokumentoivat yhdessä sovitun yhteistyön mallin periaatteet
- kaiken tavoitteena hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen HYTE-yhteistyöllä
Koulutuksen jälkeen HYTE-tiimit osaavat
- hyödyntää toimintakykytietoa sekä asiakkaan että organisaation tarpeiden mukaan
- tuottaa dataa tiedolla johtamiseen
- juurruttaa uuden menetelmän tiimin ja organisaation toimintaan
- toteuttaa vaikuttavaa HYTE-yhteistyötä
- hyödyntää toimintakykytietoa neurokirjon seulana
- kehittää paikallista neurokirjon varhaisen tuen toimintamallia
Taitovalmennuksen HYTE-pilotit
Oppimaan tavoitteena on pilotoida taitovalmennuksen konseptia mahdollisimman monessa kunnassa ja hyvinvointialueella. Pilotointien jälkeen Oppimaa hakee Oppimaa®Taitovalmennuksen HYTE-toimintamallin arviointia THL:ltä. Tutustu tarkemmin Oppimaa®Taitovalmennuksen HYTE-toimintamallin kuvaukseen täällä.
- Pilotin keskeinen tavoite on testata Oppimaa®Taitovalmennuksen HYTE-toimintamallia.
- Oppimaa toteuttaa pilotista kuntakohtaisen ja hyvinvointialuekohtaisen kyselytutkimuksen pilotin päätteeksi.
- Osallistujat saavat raportin pilotin tuloksista.
- Muutaman kuukauden pilotti kertoo, vahvistaako toimintakykytieto tukipalveluja ja tuoko se kustannussäästöjä.
Yksi kommentti
Toivon mukaan menetelmästä tulee yhteinen toimiva tukipalvelu lasten ja perheiden parhaaksi.