2. Tukitoimien kohdentamisen haasteet ja ratkaisut

Lasten ja nuorten tukitoimien oikea kohdentaminen

Haasteet

  • toimintakyvyn arvioinnin yhdenmukainen työkalu puuttuu 
  • monitoimijaisen arvioinnin toimintamalli puuttuu
  • toimintakykytietoon liittyvä koulutus vähäistä

Meiltä puuttuu toimintakyvyn arvioinnin yhdenmukainen malli.

Toimintakyvyn arviointi

  • tulisi aloittaa neuvolassa
  • jatko päiväkodissa ja koulussa
  • selviää, kuka tarvitsee diagnosointia vai riittävätkö tukitoimet?
  • ei ole yhdenmukaista mallia
Mia Tikkakoski

Lähde: Mia Tikkakoski, Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ja nuoren palvelupolkuskenaariot ja niiden kustannukset. Opinnäytetyö osana Helsingin kaupungin ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) lasten ja nuorten neuropsykiatrista palvelupolkuprojektia, tradenomi YAMK, SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen. Turun ammattikorkeakoulu 2023.

Tarvitsemme vahvoja, toimivia systeemejä. Emme tarvitse uutuuksia.

Hartaasti toivon, että ICF:ää käytettäisiin.

  • tavitsemme standardeja 
  • silloin tiedot ovat vertailtavissa Suomessa ja muissa maissa
  • emme tarvitse uutuuksia
Heta Pukki, neurokirjon asiantuntija, kokemusasiantuntija

Ratkaisuja löytyy…

Toimintakykytiedon avulla osaamme kohdentaa tukitoimet oikein.

Jenni Barnett-Erlandsson, kokemusasiantuntija

“ICF on oikeesti hyvä juttu.”

  • ICF-kartoitusta tehtiin meidän kuopukselle
  • saadaan monta näkökulmaa
  • tieto kulkee varhaiskasvatuksen, koulun, hoitotahon ja kodin välillä
  • ICF:n käyttö oli hyvä kokemus

Lasten ja nuorten tukitoimien kohdentaminen oikein 

Haasteet

  • toimintakykytiedon työkalujen puute
  • sisote-yhteistyön toimintamallien puute
  • koulutuksen vähyys

Ratkaisut

  • toimintakykytiedon ICF-lomakkeet käyttöön
  • monitoimijaisen yhteistyön toimintamallit käyttöön
  • ammattilaisten ketterä ICF-verkkokoulutus ja työssä oppiminen 

Vastaa

Vieritä ylös